-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:967 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:30

آيا انسان برترين مخلوق خداست؟
طبق آيات و احاديث، انسان اشرف مخلوقات است. «آيه خلافت» و «آيه تعليم اسماء» از اين جمله اند. در آيه خلافت چيزي مي خوانيم: «وَ اِذْقالَ رَبُّكَ لْلِمَلائِكَةِ اِنّي جاعِلٌ فِي اْلأرضِ خَليفَةً قالوُا اتَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يُسْفِكُ الّدِماءِ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ اِنيّ اَعْلَمُ ما لاتَعْلَمُونَ; آن گاه كه پروردگارت به فرشتگان فرمود: «من در زمين جانشيني قرار مي دهم»، گفتند: «آيا در زمين كسي را قرار مي دهي كه فساد و خونريزي كند در حالي كه ما تو را تسبيح مي كنيم و حمد مي گوييم؟»، پروردگار گفت: «من چيزي مي دانم كه شما نمي دانيد»(1). از اين آيه و آيات بعد از آن استفاده مي شود كه انسان كامل جانشين خدا در زمين است و اين مقامي است كه حتّي فرشتگان هم شايستگي آن را نداشتند.
امام صادق((عليه السلام)) از حضرت علي((عليه السلام)) نقل فرمود كه خداوند در فرشتگان، عقلِ بدون شهوت و در چهارپايان، شهوتِ بدون عقل قرار داده و در بني آدم عقل و شهوت با هم قرار داده است; كسي كه عقل وي بر شهوتش غالب شود از فرشتگان برتر خواهد بود و كسي كه شهوتش بر عقلش غلبه كند از چهارپايان نيز فروتر خواهد بود».

(بخش پاسخ به سؤالات )

ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره بقره، آيه 30 - 33.

ـ69ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.